I - J : iakchos - iasoniakchosZie Dionysos en Eleusinia. ialemos (ialemus)Eene personificatie van het klaaglied, een zoon van de Muze Kalliope en Apollo. Hij was alshetware geheelenal de tegenstelling van Hymenaios, die de personificatie was van het bruiloftslied. iambeEene dienstmaagd van Metaneira, de gemalin van Keleos. (Zie Demeter.) Zij had hetzelfde vroolijke karakter als hare ouders Pan en Echo, en zij wist zich dan ook, toen Demeter in Eleusis bij Keleos kwam om hare verlorene dochter Persephone te zoeken, zoo koddig voortedoen, dat de godin haar leed vergat en in lachen uitbarstte. Demeter beloonde haar, door haar tot de priesteres van haren tempel te maken en zij voerde als zoodanig het gebruik in, om de feesten van Demeter met vroolijken, maar ook bijtenden scherts te vieren. - Naar haar werd de iambische versmaat genoemd, welke het eerst gebruikt is door dichters, die de verbolgenheid van hun gemoed in bijtende verzen lucht wilden geven. ianaZie het volgend artikel. ianus
Deze god is dikwijls een
mythologisch raadsel genoemd en zeker niet ten onrechte.
Hij is zeker een der oudste italische goden en voor de
Romeinsche mythologie alshetware de plaatsvervanger van
de legenden, die de Grieken bezaten omtrent het ontstaan
hunner goden. Reeds vroeg was de eigenlijke beteekenis
van den god in het godsdienstig bewustzijn van de
Romeinen duister en onverklaarbaar geworden, doch de
gebruiken, oorspronkelijk aan zijnen eeredienst
verbonden, bleven bestaan. Bij de alleroudste
denkbeelden, die men omtrent dien god koesterde, voegden
zich in verloop van tijd nieuwe denkbeelden, die op hunne
beurt weder de eerbiedwaardigheid kregen van den
ouderdom. iapetos (iapetus)Een der Titanen, een zoon van Uranos en Gaia. Hij was bij zijne gemalin Asia of Klymene, eene der Okeaniden, de vader van Prometheus, Epimetheus, Atlas en Menoitios. Met de overige Titanen werd hij, nadat ze beproefd hadden den hemel te bestormen, in den Tartaros opgesloten. iapisEen zoon van Ianus, van wien de Romeinsche dichter Vergilius verhaalt, dat Apollo, die hem liefhad, hem de gave der voorspelling en zijne lier wilde geven. Iapis echter begeerde in de plaats daarvan de kennis van de geneeskunde, om het leven van zijnen vader te kunnen verlengen. - Hij werd ook geroepen om eene wonde van Aeneas te genezen, die dezen was toegebracht in den strijd tegen Turnus. Toen echter de moeder van Aeneas, Venus, zelve die wonde heelen deed, was Iapis eerlijk genoeg, om te erkennen, dat zijne kunst daarbij hare kracht niet had getoond. iapyxDe mythische stamvader der in het Zuiden van Italië wonende Iapygiërs. De legende noemt hem een' zoon van Daidalos en verhaalt, dat hij van Kreta naar Italië gekomen was. iarbasEen koning en priester van de Gaetuliërs in Noord-Afrika, een zoon van Iupiter Ammon (Zeus Ammon) en de lybische nymph Garamantis. Hij bouwde voor zijnen vader 100 prachtige tempels en richtte hem 100 altaren op. Volgens den Romeinschen dichter Vergilius wilde hij zich als gemaal opdringen aan de Karthaagse koningin Dido, zoodat deze zich slechts van hem kon bevrijden door zich te dooden. iasionEen zoon van Zeus, die door Demeter werd bemind. Zij schonk hem eenen zoon, Plutos genaamd. Uit jaloezy werd hij echter door zijnen vader met eenen bliksemstraal gedood, terwijl hij op een driemaal omgeploegd zaadveld Demeter omarmde. - De zin van deze mythe is, dat door de bebouwing der aarde (Demeter) de rijkdom (Plutos) wordt voortgebracht, doch dat de hoop des landmans somtijds door het ingrijpen der geweldige krachten van de natuur (den bliksem van Zeus) wordt teleurgesteld. iason
[afbeelding van de hoes van VHS Videocassette van Jason and the Argonauts (1963), starring Todd Armstrong en Nancy Kovack, onder regie van Don Chaffey] De zoon van Aison en Polymede of Alkimede, de aanvoerder van den tocht der Argonauten. (Zie aldaar.) De nevensgaande afbeelding [ontbreekt; Kox] stelt hem voor, terwijl hij het gulden vlies beschouwt, dat door den draak, die zich om den boom slingert, wordt bewaakt. Toen hij door de hulp van Medeia, de dochter van Aietes, den koning van Kolchis, de gouden vacht in zijn bezit had gekregen en met haar vluchtende in het land der Phaiaken gekomen was, (Zie Argonauten.) werd hij daar ingehaald door degenen, die Aietes, de vader van Medeia, had uitgezonden, om hem natezetten. De koning der Phaiaken, Alkinoös wilde het recht der gastvrijheid niet schenden en wist daarom met de Kolchiërs een verdrag aantegaan, waarbij bepaald werd, dat op den volgenden dag Medeia, zoo zij nog niet de gade van Iason was, aan hen zou overgeleverd worden. De gemalin des konings Arete, dit vernemende, bewerkte, dat nog in dienzelfden nacht het huwelijk tusschen Iason en Medeia werd voltrokken. De Kolchiërs moesten dus onverrichter zake aftrekken. - Te samen trokken zij naar Pelias, die over Iolkos regeerde, terwijl het bestuur daarover rechtens aan Iason toekwam. (Zie Argonauten.) Medeia wist op listige wijze Pelias uit den weg te ruimen, en gaf, toen zij hem gedood had, haren gemaal door eene brandende fakkel een teeken, waarop deze zich van de regeering over de op geen tegenweer bedachte stad meester maakte. Hij gaf het bestuur evenwel spoedig, hetzij vrijwillig of gedwongen, over aan den zoon van Pelias, Akastos. (Zie aldaar.) Hij zelf trok met zijne gade naar Korinthe. Daar vatte hij liefde op voor de dochter van Kreon, den koning dier stad, door sommigen Glauke (Zie aldaar.), door anderen Kreusa genoemd. Medeia wreekte zich op vreeselijke wijze over de ontrouw van haren echtgenoot, door zijne nieuwe bruid en de kinderen, die zij zelve hem gebaard had, te vermoorden. - Omtrent den dood van Iason zeggen sommige legenden, dat hij uit smart over de daad van Medeia zich heeft omgebracht, andere, dat hij op den Isthmos van Korinthe, terwijl hij onder de Argo, die hij daarheen had gebracht, te slapen lag, door het instorten van het vermolmde schip is gedood. - De beteekenis der mythe van Iason is niet volkomen zeker. Twee punten schijnen te kunnen worden vastgesteld; vooreerst, dat bij de Grieken het besef levendig was, dat hunne beschaving samenhing met die van westelijk Azië en dat reeds in de oudste tijden tusschen hen en de daar wonende volken een nauwe band had bestaan; ten andere zijn er in den mythus van Iason en den ganschen Argonautentocht verschillende aanduidingen, die er op wijzen, dat die beschaving uit het Oosten medegebracht of ontvangen, berustte op den landbouw. Den stier voor den ploeg te spannen en de voren met zaad te vullen, was het voornaamste werk, dat Iason volbrengen moest, eer hij de gouden vacht, een zinnebeeld van de zegen en welvaart verspreidende regenwolk, kon bemachtigen.
|