F : ferentina - furor
ferentina
Eene beschermgodin van het
verbond der Latijnen. In haar bosch, aan den voet van het
Albaansche gebergte gelegen, waarin eene bron, eveneens
Ferentina genaamd, gelegen was, werden de vergaderingen
van den bond gehouden.
feretrius
Een bijnaam van Iupiter, aan
wien de veldheeren de wapenrusting wijdden, die zij op
den veldheer van het vijandelijk leger hadden buit
gemaakt (spolia opima.) Iupiter had onder dezen
naam eenen tempel in Rome, die door Romulus was
gesticht en door keizer Augustus werd hersteld.
feronia
Eene vooral door de Sabijnen
vereerde godheid, die onder de oudste Italische goden
moet gerangschikt worden en door de Sabijnen naar Rome is
gekomen. Hare werkzaamheid openbaart zich op meer dan
één gebied. Zij is eene godin der vrijheid.
Slaven, aan wie in haren tempel te Terracina het
hoofdhaar afgeschoren was, werden vrije mannen. -
Haar voornaamste tempel lag aan den voet van den berg
Soracte, op de grens van het Latijnsche en het Sabijnsche
land. Het schijnt, dat zij daar vereerd werd als eene
godin van het handelsverkeer. Haar feest, daar
gevierd, was een punt van samenkomst voor de handelaren
uit de verschillende streken van Italië. Ten derde is
zij eene godin der aarde en der onderwereld,
somtijds geïdentificeerd met Proserpina.
-
Zij had eenen zoon, Herilus genaamd, wien zij de gave
geschonken had om driemaal te leven, zoodat Evander, met
wien hij in strijd geraakte hem driemaal dooden moest.
Haar heiligdom bij den berg Soracte had zij gemeen met
den god Soranus. (Zie aldaar.)
fides
De godin der trouw. Zij
had te Rome verscheidene tempels, waarvan de eerste haar
door koning Numa was gewijd. Die tempel stond naast den
Capitolijnschen tempel van Iupiter, zoodat zij als het ware onder de
onmiddellijke hoede van den koning van hemel en aarde
werd gesteld. Zij heet de zuster van Iustitia, de
personificatie der rechtvaardigheid. Bij de
plechtigheden, waardoor haar eer werd bewezen, omwonden
de priesters hoofd en handen met witte doeken. Zij wordt
gewoonlijk voorgesteld als eene waardige en ernstige
vrouw. Op haar hoofd draagt ze eenen krans van olijf- of
laurierbladeren, in de hand heeft ze eene mand met
vruchten of ook wel korenaren. Als haar symbool
beschouwde men twee in elkander gelegde handen.
fidius
Zie Dius
Fidius.
flora
De godin der bloemen en der
lente. Reeds ten tijde van Romulus werd ter eere van deze lieftallige godin
in de stad Rome een tempel opgericht; later voerde men
voor haar bijzondere feesten in, de Floraliën, die in
den tijd van het ontluiken der bloemen, in de laatste
dagen van April, gevierd werden. Natuurlijk speelden bij
deze feesten de bloemen eene groote rol; ieder versierde
zich met bloemkransen; men bekranste de huizen; alle
vertrekken en de met kostelijke spijzen voorziene tafels
waren met bloemen bedekt, en men gaf zich daarbij aan de
meest uitgelaten vroolijkheid en feestvreugde over.
Weldra ontaardden echter deze feesten en gingen zij met
groote onzedelijkheid gepaard. Eene hoofdrol bij het
openbare gedeelte van het feest speelden in lateren tijd
onzedelijke vrouwen, terwijl velen ook in hun eigen
woning aan alle lusten den vrijen teugel vierden. Zoo
ontstond het verhaal, dat Flora zelve het voorbeeld van
die onzedelijkheid gegeven had, dat zij zich daarbij een
groot vermogen verworven had en dit, evenals Acca Larentia,
aan het volk had vermaakt, hetwelk uit dankbaarheid dit
feest voor haar instelde en haar, door haar gedrag
natevolgen, meende te vereeren. Zie Chloris.
fors
Zie Fortuna.
fortuna

Het heiligdom van Fortuna te
Praeneste
Later geïdentificeerd met de
Grieksche Tyche. (Zie aldaar.) Zij was de godin van het
toeval, zoowel van het geluk als van het ongeluk. Haar
dienst heette gesticht te zijn door den koning Servius
Tullius, die haar twee tempels stichtte. De ééne, waar
de godin den bijnaam had van Fors, en dus Fors Fortuna heette, lag op
ééne mijl afstand van de stad aan den rechter oever van
den Tiber, de tweede op het Forum Boarium. De tempel
buiten de stad was geheiligd aan eene godin, die men als
de geefster van alle geluk beschouwde. Vooral personen
uit den geringeren stand kwamen daar om de vervulling
hunner wenschen smeeken. In den tempel op het Forum
Boarium had de eeredienst van Fortuna een ernstiger
karakter. Elke plechtigheid, daar gevierd, stond in
verband met de herinnering aan den dood van den door
zijne dochter vermoorden koning Servius Tullius. Er was
in dien tempel een beeld van dezen koning, dat niemand
mocht aanraken, veel minder nog aanschouwen. De reden,
waarom dit beeld zoo geheimzinnig voor aller oogen werd
verborgen gehouden, werd verschillend opgegeven.
Gewoonlijk beweerde men, dat Fortuna zelve het beeld des
konings met een dubbel bekleedsel had omhuld, daar zij
geenen man zóó bemind had als dezen. -
Onder verschillende vormen vond de eeredienst van Fortuna
ingang bij het Romeinsche volk; in de eerste plaats de
dienst der godin, die de waarborg was van het heil van
den ganschen staat, de dienst van Fortuna publica
of Fortuna populi Romani. Toen deze na lange
zwerftochten door alle landen der wereld Rome binnentrok,
legde zij hare vleugels af, trok hare schoenen uit en
trad naar beneden van den rollenden kogel, waarop zij
stond, omdat zij voornemens was voor eeuwig in Rome te
blijven. Op dit punt vooral heeft de Romeinsche Fortuna
eene treffende overeenkomst met de Grieksche Tyche. Toch
heeft Rome den dienst dezer godin niet uit Griekenland,
maar uit de Latijnsche stad Praeneste overgenomen, waar
eene Fortuna Primigenia (de eerstgeborene)
vereerd werd. Er waren te Rome twee tempels voor Fortuna
Publica Primigenia, één op den Capitolijnschen
heuvel, welks stichting men aan Servius Tullius
toeschreef en één op den collis Quirinalis, die in den
tweeden Punischen oorlog, in het jaar 204 vóór Chr.,
was ingewijd. -
Tegenover deze Fortuna Publica stond natuurlijk eene Fortuna
Privata, welke niet zoozeer de belangen van den
staat als die van bijzondere personen ter harte nam. -
Onder tal van andere vormen en namen werd deze godin
verder bij de Romeinen vereerd, zoo b. v. de Fortuna
Muliebris, ter wier eere een heiligdom gesticht was,
op de plek waar de Romeinsche vrouwen Coriolanus hadden
bewogen, om de belegering zijner vaderstad te staken, de Fortuna
Equestris, vereerd omdat het de ridderstand was, die
dikwerf het meeste bijdroeg tot de talrijke, door de
Romeinen behaalde overwinningen; de Fortuna Huiusce
Diei, die met den Griekschen Kairos
gelijkgesteld moet worden, de godin die op eenen
bepaalden dag eene gunstige kans verschaft en zich dus
als het ware iederen dag vernieuwt. Haar beloofde de
consul Catulus eenen tempel, toen hij op het punt was den
beslissenden slag tegen de Kimbren (101 vóór Chr.) te
wagen; de Fortuna Redux, aan wie men in den
keizertijd offerde, wanneer de keizer van eene reis
behouden terugkeerde. Ja zelfs waren er bij de poorten
der meeste steden tempels van Fortuna, waar zij, die naar
hunne woonplaats terugkeerden, aan de godin nog voor het
betreden hunner woning hunnen dank konden brengen; er
worden zelfs godheden onder den naam van Fortuna vermeld,
die de beschermgodinnen waren van bepaalde streken,
steden, legioenen, personen. -

Het heiligdom van Fortuna in
Praeneste, gemaakt met LEGO-blokken door Erik Olson ...
Je kunt nog meer
LEGO-gebouwen bekijken
...
Boven alle genoot echter de reeds genoemde Fortuna
Primigenia te Praeneste vereering. Zij openbaarde haren
wil door het lot, dat geraadpleegd werd door middel van
eikenhouten stokjes, welke op haren eisch, dien zij op
geheimzinnige wijze had doen kennen, uit de aarde waren
opgegraven. Deze Fortuna heette de moeder van Iupiter en Iuno en zij
werd afgebeeld, die beide godheden als kinderen op haren
schoot houdende. Daarom werd zij vooral door moeders in
gebeden aangeroepen. Oorspronkelijk vond deze eeredienst
der Fortuna van Praeneste in Rome geen bijval, hetgeen
zich gemakkelijk hierdoor verklaren laat, dat Praeneste
het langst van alle Latijnsche steden zich tegen de
overheersching van Latium door Rome heeft verzet. Later,
toen de inwoners dier stad zich in den tweeden Punischen
oorlog krachtig tegen Hannibal verzetten, is de dienst
dezer godin in Rome erkend en zijn zelfs van staatswege
in haren tempel offers gebracht. -
Eene mededingster kreeg de Fortuna van Praeneste in die
van Antium. Ook deze werd gevreesd als eene godheid, die
zoowel zegen als ongeluk kon verspreiden. Haar wezen is
uitvoerig beschreven door den Romeinschen dichter
Horatius, die daartoe waarschijnlijk aanleiding vond in
het feit, dat zijn beschermer, keizer Augustus, haar
orakel raadpleegde omtrent eenen krijgstocht, dien hij
voornemens was te ondernemen tegen de Brittanniërs. Wat
hare afbeeldingen betreft, deze komen in hoofdzaak
overeen met die der Grieksche Tyche. (Zie aldaar.) Zij
draagt gewoonlijk in hare rechterhand een roer, aan hare
voeten liggen een wereldbol en een rad, terwijl zij met
den linkerarm eenen hoorn des overvloeds omvat houdt,
symbolen, die hare groote macht, hare groote mildheid en
hare groote onstandvastigheid moeten aanduiden. Zie ook Eutychia.
fratres arvales
Zie Arvales
Fratres en Dea Dia.
furiën
De naam door de Romeinen gegeven
aan de Grieksche Erinnyën. (Zie Erinnyën en Dirae.)
furina
Eene godin, omtrent wier wezen
zeer weinig bekend is. Haar naam schijnt met die der Furiën
samentehangen en te beteekenen: "de donkere, de
duistere". Zij had een heilig bosch aan de overzijde
van den Tiber en een feest de Furinalia. Men sprak ook
van meerdere Furinae. Het was in den tempel in het
bovengenoemd bosch gelegen dat C. Gracchus zijn laatste
toevluchtsoord zocht en zijnen dood vond.
furor
Eene personificatie van de
waanzinnige woede, die de krijgslieden te midden van het
strijdgewoel bezielt.
|