A : arisbe - artakia
arisbe
De dochter van Merops, de
gade van koning Priamos van Troje, wien zij Aisakos
baarde.
aristaeus
Zie het volgend artikel.
aristaios (aristaeus)
Eene zegen aanbrengende godheid,
reeds bij de oudste bewoners van Griekenland vereerd. Hij
was een god van de kudden en van de jacht, van den
bijënteelt, van den wijnbouw, van het planten van
olijven en van den landbouw in het algemeen. Ook schreef
men hem kennis der heelkunde en de gave der voorspelling
toe, in het bijzonder beschermde hij echter de menschen
tegen de hitte der hondsdagen. In lateren tijd werd hij
gewoonlijk als een heros beschouwd. -
Cheiron, zoo luidde het verhaal, had hem
onderwezen; ook in de gunst der Muzen deelde
hij; zij vertrouwden hem zelfs hare kudden ter bewaking
toe en ook de Nymphen leerden hem vele nuttige kunsten. Ja men
schreef hem zooveel macht toe, dat hij bijën wist te
doen ontstaan uit dieren, die in eenen staat van
ontbinding verkeerden. -
Men vereerde hem vooral in Thessalië op den Pelion en in
de op de Afrikaansche kust gelegen Grieksche kolonie
Kyrene. Doch ook in andere streken van Griekenland,
zooals in Boiotië, Arkadië en op verscheidene eilanden
was zijne dienst inheemsch. -
Volgens de meest gewone sage was hij de zoon van Apollo en Kyrene.
Zijne moeder was eene schoone krachtige jageres, die door
Apollo op een gouden wagen van den Pelion naar Libyë
gebracht werd, waar zij Aristaios baarde. Toen het kind
ter wereld gekomen was, bracht Hermes het
aan Gaia en de Horen, die nektar en ambrosia op zijne lippen
lieten druipen en hem daardoor tot eenen onsterfelijken
god maakten, die Apollon en Zeus tot vreugde verstrekte en door hen
bemind werd. Met het wezen dezer twee godheden smelt
Aristaios geheel te samen. -
Ook op het eiland Keos genoot Aristaios groote vereering.
Daar bracht men hem in verband met Seirios (Sirius), d.
i. de hondsster. Bij eene groote droogte bad Aristaios
tot Zeus en deze zond toen voor het eerst de Etesiën,
zachte winden, die in de maanden Juli en Augustus 40
dagen lang in den ganschen Archipel waaien, de lucht
afkoelen, en verkwikkende dauw aanbrengen. Op de bergen
van dit eiland stichtte Aristaios eenen eeredienst voor
Seirios. Zijne priesters letten jaarlijks nauwkeurig op
het opkomen van dat gesternte en brachten dan een
plechtig offer. -
Aristaios heeft, naar het verhaal luidt, aan Arkas het
wolweven geleerd. Ook dit ziet op zijne macht om de
warmte afteweeren. Het landvolk in Griekenland droeg als
bescherming tegen de hitte wollen kleederen. -
Als bevorderaar van den wijnbouw (van de Nymphen had hij
geleerd wijn met honig te mengen) stond hij in nauwe
betrekking tot Dionysos. Zijne dochter Nysa was de
voedster van dezen god. Zelf trok hij van Sardinië en
Sicilië met den god naar Thracië om diens feesten mede
te vieren. Daar kreeg hij onderricht van hem en verdween
op den Haimos (Haemus, Balkan) uit de
oogen der menschen. -
Hij was gehuwd met Autonoë, de dochter van Kadmos, die
hem den later door zijne eigene honden verscheurden Aktaion
baarde, ook een symbool van het in den zomer door de
hitte der zonnestralen vernielde leven der aarde. Hij
vervolgde Eurydike, de gade van Orpheus, en
terwijl zij voor hem vlood, werd zij door eene slang
gedood.
Jacopo del Sellaio
Orpheus, Eurydice en Aristaios, ca. 1480
olieverf op paneel, 60 x 175 cm
Op Sellaio' s schilderij zien we links hoe Orpheus de
boodschap van de dood van Eurydice verneemt. Centraal op
de voorgrond wordt de voor Aristaios wegvluchtende
Eurydice gebeten door de slang. Uiterst rechts wordt de
gestorven vrouw door twee demonen naar de onderwereld
gebracht. De demonen zijn voorgesteld als baardige types
met vogelpoten en horentjes op het hoofd.
Het schilderij vormde oorspronkelijk de voorkant van een
'cassone', een kist, waarin kleding en beddegoed werd
bewaard. Deze 'cassoni' werden vaak paarsgewijze ten
geschenke gegeven bij een rijke bruiloft. De voorstelling
op zo'n kist had dan ook vaak betrekking op het huwelijk.
Het verhaal van Orpheus en Eurydice vormt natuurlijk een
bij uitstek geschikt onderwerp voor een dergelijke
cassone-schildering.
[afbeelding en cursieve tekst ontleend aan:
http://www.boijmans.rotterdam.nl/onderw/eindex/myth/
]
De kunst stelde hem meestal voor
als een jongen herder.
aristeas
De zoon van Kaystrobios
uit Prokonessos, een eiland in de Propontis (de zee van
Marmora). Omtrent hem waren de volgende verhalen in
omloop: In een' voldersmolen op Prokonessos werd Aristeas
bij het binnentreden gedood. De volder sloot zijne
werkplaats en ging het bericht van Aristeas' dood aan
diens bloedverwanten brengen. Toen de tijding zich door
de stad verspreid had, beweerde plotseling iemand, die
uit de stad Kyzikos kwam, dat Aristeas niet dood was,
want dat hij hem onderweg ontmoet had en met hem had
gesproken. Toen men daarop de werkplaats weder opende,
was daarin niemand levend noch dood te vinden. Zeven
jaren later kwam hij weder in Prokonessos en verdween ten
tweeden male, nadat hij de Arismaspeia
vervaardigd had, een gedicht, waarin de Arimaspoi
(Zie aldaar.), een geheel fabelachtig volk werden
bezongen. Driehonderdveertig jaren later verscheen hij
weder in Metapontum, eene stad op de zuidkust
van Italië, en beval aan de inwoners om voor Apollo een
altaar te bouwen en hem zelven daarnevens een beeld
opterichten, omdat zij de eenige bewoners van Italië
waren tot wie Apollo gekomen was en omdat hij zelf met
Apollo tot hen was nedergedaald onder de gedaante van
eenen raaf. Daarop verdween hij weer en de inwoners van
Metapontum vroegen het orakel om raad, dat hun beval het
voorschrift van Aristeas optevolgen. -
Aristeas:
schilderij van Warren Criswell
Dit wordt ons verhaald door den
geschiedschrijver Herodotos. Van die verhalen
eene verklaring te geven of er een kern van historische
waarheid in te ontdekken, schijnt eene onmogelijkheid.
arkas (arcas)
De zoon van Zeus en Kallisto, de
dochter van Lykaön en eene der gezellinnen van Artemis.
(Zie Kallisto.) Toen zijne moeder gestorven of in eene
beerin veranderd was, werd hij door Zeus ter opvoeding
aan Maia in Arkadië toevertrouwd. De sage
verhaalt, dat, toen Zeus eens in het huis van Lykaön,
den grootvader van Arkas, gekomen was, deze met zijne
zonen, om den god op de proef te stellen zijnen kleinzoon
slachtte en diens vleesch onder ander vleesch gemengd aan
Zeus voorzette. Maar de koning van hemel en aarde greep
naar zijne bliksems, doodde al de zonen van Lykaön en
veranderde hem zelven in eenen wolf.
Rubens: Arkas
veranderd in een wolf
Arkas riep hij in het leven
terug. Toen Arkas nu volwassen was vervolgde hij eens,
evenals zijne moeder de jacht beminnende, de beerin,
waarin deze veranderd was, zonder haar te kennen, tot in
den tempel van den Lykaiischen Zeus, dien het
niemand gëoorloofd was te betreden. Zeus plaatste toen
beiden onder de sterren. Kallisto werd de Groote Beer (de
Grieken spraken van Beerin) en Arkas werd Arktophylax
of Boötes. (Zie Boötes.) Andere overleveringen melden, dat
Arkas den jongsten zoon van Lykaön, die door Zeus was
verschoond geworden, in de regeering opvolgde en zijn
naam gaf aan het landschap Arkadië. Daar leerde hij
zijne onderdanen koren verbouwen, brood bakken en het
gebruik der wol, dat hij zelf van Aristaios
(Zie aldaar.) had geleerd.
arke (arce)
De dochter van Thaumas, de
zuster van Iris. Zij streed met de Titanen
tegen Zeus. Na de door Zeus behaalde overwinning
wierp deze haar in den Tartaros en ontnam haar hare vleugels, die hij
aan Thetis ten geschenke gaf, toen zij met Peleus
huwde. Dit is een verhaal in lateren tijd uitgevonden, om
aan de snelheid van Achilleus, den zoon van Peleus en Thetis, eene
mythologische verklaring te geven.
arkeophon
Zie Anaxarete.
arkesios (arcesius)
De vader van Laërtes en
dus de grootvader van Odysseus. Sommigen noemen hem een zoon van Zeus. -
Volgens anderen was Kephalos zijn vader en eene beerin zijne moeder.
Toen Kephalos namelijk op de Kephallenische eilanden
woonde, had hij eens aan het orakel te Delphoi
gevraagd, hoe hij kinderen kon krijgen. Het orakel
antwoordde hem: door te huwen met het eerste vrouwelijk
wezen, dat hij ontmoette. In zijn vaderland gekomen
ontmoette hij eene beerin en deed wat het orakel hem
bevolen had. Het dier werd zwanger en toen de tijd,
waarop zij een kind ter wereld zou brengen gekomen was,
veranderde het in eene vrouw en baarde Arkesios.
arktophylax
Zie Boötes.
arktos (arctus)
De naam van twee sterrebeelden,
de Groote en Kleine Beer, of, zooals de Grieken zeiden
"Beerin." Volgens sommigen waren beide
beerinnen door Zeus onder de sterren opgenomen, omdat zij
een jaar lang den god op het eiland Kreta in haar hol
hadden verborgen en opgevoed. Volgens anderen was de
groote "Beerin" de arkadische nymph Kallisto,
die aan Zeus Arkas gebaard had en reeds op aarde door hem, Hera of Artemis in
eene beerin was veranderd.
arkturos (arcturus)
Toen Dionysos bij
Ikarios en zijne dochter Erigone
kwam, werd hij door hen vriendelijk opgenomen en gaf hun
als belooning daarvoor den wijn, met bevel om daarvan
verder rondtedeelen. Ikarios kwam in Attika en ook daar
gaf hij aan de herders wijn, maar zij dronken te veel en
werden dronken. Meenende, dat zij vergiftigd waren,
doodden zij Ikarios. Met behulp van haren trouwen hond Maira
zocht en vond nu Erigone het lijk haars vaders en toen
zij het gevonden had hing zij zich op aan eenen boom.
Alle drie werden daarop onder de sterren opgenomen,
Ikarios als Arkturos, Erigone als de Maagd, en Maira als de
kleine Hond. Arcturus is eene ster van de eerste grootte
in het sterrebeeld Boötes. (Zie aldaar.)
armilustrium
Een jaarlijksch feest te Rome,
waarop wapenen aan de goden werden gewijd en de burgers
op den mons Aventinus gewapend verschenen en bij het
geschetter der tuba (trompet) offerden.
arne
(1) De dochter van Aiolos. (Zie
aldaar.)
(2) Eene vrouw, die haar vaderland, het eiland Siphnos,
aan Minos verried en daarom in eene kraai
veranderd werd.
arrephoria
Een feest, hetwelk jaarlijks te
Athene ter eere van de godin Athena gevierd werd. Door den Archon Basileus,
de overheidspersoon, die met de leiding van alle zaken
betreffende den godsdienst belast was, werden jaarlijks
uit de aanzienlijkste standen vier meisjes tusschen 7 en
11 jaar oud gekozen, waarvan twee tot taak hadden het
heilige kleed der godin te weven en de twee andere de
geheime voorwerpen, welke aan de godin geheiligd waren,
moesten dragen. Op den dag van het feest gingen zij in
een wit gewaad met goud versierd, dat daarna het eigendom
der godin werd, van de Akropolis, de burgt der stad, waar
zij een vol jaar vertoefd hadden, met eenen korf, dien
zij van de priesteres van Athena ontvingen, maar waarvan
de inhoud noch aan de priesteres, noch aan de Arrephoren
- zoo heetten deze meisjes - zelve bekend was naar eene
grot, waarin zij afdaalden, haren korf achterlieten en
iets anders, dat geheel omhuld was, mede naar boven
brachten. Daarmede was hare taak voleindigd. Zij werden
ontslagen en dadelijk benoemde de Archon Basileus andere
in hare plaats. Het feest schijnt ook in betrekking
gestaan te hebben tot Herse, de dochter van Kekrops.
arsinoë
(1) De gemalin van Alkmaion.
(Zie aldaar.) Zij keurde den moord door de zonen van Phegeus op
Alkmaion gepleegd af en daarom sloten deze haar in eene
kist en brachten haar naar Tegea bij Agapenor,
eenen gastvriend van Phegeus, onder voorwendsel, dat zij
het was, die Alkmaion gedood had.
(2) Zie Anaxarete.
artakia
De bron, waarbij de dochter van Antiphates,
den koning der Laistrygonen, aantrof. Zij leidde vandaar de makkers
van Odysseus tot haren vader, die hen doodde. (Zie
Laistrygonen.)
|