A : argos - arion
argos (argus)
(1) De zoon van Agenor,
of wel een uit de aarde geborene, bijgenaamd Panoptes, d.
i. "de alziende", omdat zijn lichaam met
honderd oogen bedekt was, waarvan de ééne helft
openstond, terwijl de andere helft door den slaap
gesloten was. Hij werd door Hera tot bewaker der door haar in eene koe
veranderde Io aangesteld, (Zie Io.) nadat hij reeds
door verscheidene heldendaden, b. v. door het dooden van
eenen wilden stier, van eenen satyr, en van de Echidna zich
roem verworven had. Io werd van zijn voortdurend bijzijn
bevrijd door Hermes, die, door Zeus afgezonden, in de gedaante van eenen
herder Argos naderde, en door zijn praten en spelen op de
fluit al de oogen van den anders onvermoeiden waker deed
inslapen, waarop hij hem het hoofd afsloeg of volgens
anderen hem met steenworpen doodde. Wegens deze daad
ontving de listige god den naam van Argosdooder, (Argeiphontes).
Hera veranderde Argos in eenen pauw, haar
lievelingsvogel, of wel zij plaatste zijne oogen in den
pauwenstaart.
![](argos.jpg)
Juno ontvangt het hoofd van
Argos (1730 - 32), van Jacopo Amigoni (1682 - 1752)
[Moor Park, Rickmansworth, Hertfordshire]
(afbeelding van Web Gallery of Art)
Argos is het symbool van den
sterrenhemel, wiens heldere glans door den regengod
Hermes vernietigd wordt.
(2) De zoon van Phrixos en Chalkiope, de dochter van Aietes, die
na zijns vaders dood met zijne broeders uit Kolchis
wegtrok om diens erfdeel in Griekenland in bezit te
nemen, doch schipbreuk leed op het eiland Aretias, en
daar door Iason gevonden en naar Kolchis teruggevoerd
werd.
argyra
Eene bronnymph in Achaia, die op
eenen herdersknaap, Selemnos genaamd, verliefd was, maar hem verliet,
toen zijne schoonheid verminderde. Hij verteerde hierover
van smart en toen veranderde Aphrodite, die medelijden met hem kreeg, hem in
eene rivier, die deze eigenschap bezat, dat wie zich
daarin baadde voortaan door de smart der liefde werd
gekweld.
ariadne
De schoone dochter van Minos,
koning van Kreta en van Pasiphaë, ontgloeide in liefde voor den jongen Theseus, die
uit Athene naar Kreta was gekomen met het doel om den Minotaurus
te verslaan en de Atheners van de vernederende schatting
van menschenoffers te bevrijden, welke Minos hun had
opgelegd. Zie Aigeus. -
Theseus moest het monster in de kronkelgangen van den
doolhof opzoeken, waarin het zijn verblijf hield. Geen
sterveling kon daarin den weg vinden, en wie zich er in
waagde, was bijna zeker van omtekomen. Toen gaf Ariadne
hem een kluwen touw, dat hem in staat stelde om het
waagstuk te volbrengen. Hij bond het touw aan den ingang
vast, vond en versloeg den Minotaurus, en door den
afgewonden draad te volgen kwam hij gelukkig uit den
doolhof. Terstond begaf hij zich met Ariadne heimelijk op
de vlucht, maar toen zij op de terugreis naar Athene op
het eiland Naxos ingesluimerd was, werd zij door den
ondankbaren Theseus achtergelaten, en keerde hij alleen
naar zijn vaderland terug.
![](Ariadne.jpg)
John William Waterhouse (1849 -
1917): Ariadne (1898)
Toen de ongelukkige ontwaakte en
aan den gezichtseinder de zeilen van de verdwijnende
schepen van Theseus bemerkte, brak zij in wanhopige
jammerklachten uit. Reeds was zij op het punt zich in zee
te storten, toen de jeugdige god Dionysos,
van zijnen zegetocht uit Indië terugkeerende, op Naxos
aanlandde en haar zag. Getroffen door de wonderbare
schoonheid der verlatene, verkoos hij haar tot zijne
bruid, en maakte haar tot deelgenoot zijner volgende
zegepralen. Zij trok nu met hem door alle landen, op
eenen panther of olifant rijdende en door de luidruchtige
gezellen van den jongen god omringd. Zij baarde hem
verscheidene zonen. -
Na haren dood schonk Zeus, op het dringend verlangen van haren
diep bedroefden gemaal, haar de onsterfelijkheid en
plaatste de kroon, die zij bij haar huwelijk van Dionysos
zelven of wel van Aphrodite en de Horen gekregen had, onder de sterren. -
Volgens anderen werd Ariadne op het eiland Naxos door de
pijlen van Artemis gedood.
Andere legenden, vooral te Athene ontstaan, trachtten
Theseus van de schuld van trouweloosheid vrij te pleiten,
en verhaalden, dat deze haar had verlaten op bevel of op
raad van een of meer der goden. -
Ariadne is eene in de sage tot heroïne geworden godin
der natuur, die in beteekenis zeer nauw met Aphrodite
verwant en eene zinnebeeldige voorstelling was van de
aarde, zooals deze in den loop der jaargetijden wisselt
tusschen krachtvol leven en een aan den dood gelijken
slaap, tusschen vreugde en smart. Op Naxos vierde men
haar ter eere feesten, nu eens als voor de verlatene of
de gestorvene met sombere plechtigheden, dan weer als
voor de gelukkige bruid van Dionysos met opgewonden
feestvreugde. -
Evenals Dionysos de wijngod was, zoo werd zijne gade
algemeen als de godin van den wijn vereerd. Zij had haar
aandeel aan de feesten van den god, zoo werd b. v. het
feest der Oschophoriën, (Zie Dionysos.) dat
naar men zeide door Theseus na zijne terugkomst uit Kreta
was ingesteld, ter hunner beider eer gevierd. -
Dichters en kunstenaars hebben steeds in de namelooze
smart, die Ariadne vervulde, toen Theseus haar verlaten
had en in de onuitsprekelijke vreugde, die haar bezielde,
toen zij door Dionysos tot deelgenoote zijner
heerlijkheid werd verheven, eene rijke stof voor hunne
voorstellingen gevonden. In de eerste der
hiernevensgaande afbeeldingen [niet afgebeeld; Kox] zien wij Ariadne met klimop en
wijngaardranken omkranst, terwijl zij eene drinkschaal in
de linkerhand heeft, als teekenen van hare gelukkige
vereeniging met den god des wijns, in de laatste
afbeelding rust zij op zijne schoot.
[Kox: Op de meeste plaatjes slaapt Ariadne.
Hulpeloos, kwetsbaar, onschuldig, verlaten, erotisch.]
![](ariadne2.jpg)
Giorgio de Chirico (1888 -
1978): Ariadne
aricina
Een bijnaam van Diana. Zij
werd alzoo genoemd naar de vereering, die zij genoot in
een heilig bosch nabij de stad Aricia, in het
Italiaansche landschap Latium gelegen; volgens
latere sagen, die ontstonden in den tijd, toen men
trachtte Diana met de grieksche Artemis te
identificeeren zou deze dienst gesticht zijn door den
door Asklepios uit de dooden opgewekten Hippolytos,
(Zie aldaar.) en zou het dezelfde dienst zijn als die van
Artemis Tauropolos, ja, zou zelfs het beeld van
Diana, dat te Aricia was, hetzelfde zijn als dat, hetwelk
door Orestes uit Tauris was medegebracht. De
priester der godin moest hier steeds een weggeloopen
slaaf zijn, die zijn voorganger in een tweegevecht had
gedood. Voornamelijk werd de godin door vrouwen
aangeroepen, die tot haar baden om huwelijkszegen en
haren bijstand bij het ter wereld brengen harer kinderen.
arimaspoi (arimaspi)
Een mythisch volk, dat in het
uiterste noord-Oostelijk gedeelte van de aan de ouden
bekende wereld woonde. Zij worden voorgesteld als
éénoogige, krijgshaftige menschen, die met de
grijpvogels over het bezit van het goud strijd voeren.
Enkele malen hebben de Grieksche kunstenaars een
dergelijken strijd tot stof hunner kunstwerken gekozen.
![](arimaspi.jpg)
De Arimaspi in
gevecht met griffioenen
(gouden kalathos, gevonden aan de noordkust van de Zwarte
Zee; Grieks werk, eerste helft 4e eeuw v. Chr.; nu in
Hermitagemuseum: www.hermitagemuseum.org/ )
arima / arimoi
(arimi)
Het land, waar en het volk op
welks grondgebied Typhöeus onder de aarde geketend lag. Meestal nam
men aan dat zij woonden in een der beide klein-Aziatische
landschappen Kilikië of Phrygië. Ten gevolge van eene
taalverwarring, uit dezen naam ontstaan, gaven Romeinse
dichters aan het eiland Aenaria (het
tegenwoordige Ischia), omtrent hetwelk ook
dezelfde sage betreffende Typhoeus in omloop was, den
naam van Inarime.
arion
(1) Een beroemd dichter en
zanger, die tevens de cither uitmuntend bespeelde, was
geboortig uit Methymna op het eiland Lesbos, leefde later
aan het hof van Periandros, koning van Korinthe, werd
door hem naar Italië gezonden, en behaalde te Tarente
den prijs in eenen wedstrijd van dichters. Met rijke
schatten en kostbare geschenken overladen, keerde hij aan
boord van een Korinthisch schip huiswaarts. Toen men op
open zee gekomen was, besloten de schippers hem te dooden
en zich van zijne schatten meester te maken. In dezen
nood verzocht hij de goddelooze roovers, nog slechts
één lied te mogen zingen. Toen hem dit toegestaan werd,
trad de voortreffelijke zanger naar den voorsteven, in
zijn schoonste feestgewaad gekleed, zong aldaar zich met
den cither begeleidende een roerend afscheidslied en
stortte zich bij het eindigen van het gezang in zee. Maar
terwijl de moordenaars, onbekommerd om zijn lot, met den
buit hunne reis voortzetten, nam een der talrijke
dolfijnen, die door het schoone gezang in de nabijheid
van het schip gelokt waren, den zanger op zijnen rug en
droeg hem naar de kust van zijn vaderland. Behouden
bereikte hij daarop Korinthe en verhaalde aan den koning
wat er voorgevallen was. Kort daarna kwamen ook de
schippers in de haven aan; gevangen en voor Periandros
gevoerd wilden zij eerst de misdaad loochenen en gaven
voor, dat de dichter nog te Tarente was. Maar daar trad
plotseling de wonderbaar geredde Arion te voorschijn en
van schrik onthutst bekenden zij alles. Periandros liet
hen allen kruisigen. -
De lier en de reddende dolfijn werden later onder de
sterrebeelden geplaatst. -
Ter herinnering aan deze gebeurtenis zag men te Tainaron
(een der beide zuidelijkste punten van den Peloponnesos),
waar Arion zou geland zijn, een koperen beeld, dat hem
voorstelde als op een dolfijn gezeten. -
Deze sage is kennelijk ontstaan uit de meening der oude
Grieken dat de dolfijnen eene groote liefde koesterden
voor de muziek, en uit het volksgeloof, dat de dichters
onder de bijzondere hoede staan der goden.
[Kox denkt, dat het verhaal
berust op waar gebeurde feiten. Voor dolfijnen, die
mensen redden, zie:
http://www.eccosys.co.jp/lilly/outline2.html
http://www.polaris.net/~rblacks/dolphins.htm
http://www.albertweb.com/news/archives/dolphinsavesboy.htm
Filippo heeft zijn eigen website in Manfredonia:
http://www.ildelfinofilippo.org/]
(2) Zie Areion.
|